Buss Offshore realiseert grote offshore-projecten via Orange Blue Terminal in Eemshaven

11.08.2015

Eemshaven – Tot drie jack-up kraanschepen tegelijk meren op dit moment af aan de kade van Orange Blue Terminal (OBT) in de Eemshaven. De Nederlandse terminal van het Hamburgse havenlogistiekbedrijf Buss Port Logistics (BPL) realiseert twee offshore projecten in de Noordzee parallel aan elkaar.

Voor het toekomstige windpark 'Gemini' verlaadt Buss hier de fundamenten, bestaande uit monopiles en transition pieces, voor in totaal 150 installaties. Het project ontstaat 85 kilometer ten noorden van de kust van Groningen, in het Nederlandse deel van de Noordzee. Ook voor de aanleg van het windpark Gode Wind 1 & 2  dient de OBT als basishaven voor de elk 97 monopiles en transition pieces. Tot de herfst zal GeoSea met zijn jackupschip 'Innovation' de fundamenten installeren in het expoloitatieveld 33 kilometer ten noorden van het eiland Norderney.

Gemini is de grootste opdracht in de offshore sector die tot nu toe via de OBT wordt uitgevoerd. Van de 300 fundamentelementen kunnen tot 60 sets – één monopile en één transition piece – tegelijk tussentijds worden opgeslagen op het terminalterrein. Voor het project, waarbij de jackupschepen Aeolus en Pacific Osprey worden ingezet, neemt Buss Offshore de volledige planning en realisatie aan de wal voor zijn rekening– datzelfde geldt voor 'Godewind 1 & 2'. Dit omvat behalve het aanleggen van zandbedden voor tussentijdse opslag van de monopiles ook de constructie van de lastverdeling voor de voormontage van de componenten en voor de opslag van de transition pieces.

Voor het verladen van de componenten staat op de terminal een Liebherr crawler-kraan LR 11350 met een hefvermogen van 1.350 ton klaar. Deze wordt voor de opslag ondersteund door een moduletransporter (SPMT) met 36 assen. Volgens de planning zullen beide projecten in de herfst afgerond zijn.

Heinz Wasser, productmanager Buss Offshore, is blij dat de enige twee windparken in de Noordzee dit jaar via Eemshaven lopen: “Enerzijds bevestigt dat de optimale infrastructuur die wij hebben aangelegd op de Orange Blue Terminal, anderzijds onze jarenlange expertise in de offshore.“

Eemshaven heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een van de belangrijkste basishavens voor het overslaan van offshore componenten.

Over Buss Port Logistics

De Orange Blue Terminal is een multipurpose-terminal van Buss Port Logistics. Partner is Uniteam Projects B.V., een dochteronderneming van Marico Holding. Naast het project Trianel Borkum West realiseerde de Orange Blue Terminal onder meer ook de handling van offshore componenten voor het windpark Global Tech One en Borkum Riffgrund, evenals de demontage van een olie- en gasplatform en de installatie van meetmasten voor het offshore windturbinepark East Anglia.

Contact Buss Port Logistics

Karin Lengenfelder
Buss Port Logistics GmbH & Co. KG
Am Sandtorkai 48